
gobmallorca.com 01/07/2026 - 13:01:26 | ![]() ![]() |

Científics i entitats demanam protegir les zones marines poc profundes, essencials per a la biodiversitat de les Balears
Diverses organitzacions conservacionistes i científics hem presentat propostes al futur Pla d’Acció per a la Conservació de les Zones Marines Somes de les Illes Balears
Les organitzacions reclamam al Govern un pla amb objectius clars, seguiment científic, participació social i finançament garantit per preservar alguns dels ecosistemes més valuosos i vulnerables de la Mediterrània.
4 entitats conservacionistes—la Fundació Marilles, el GOB-Mallorca, la Fundació CleanWave i Arrels Marines— i 3 científics especialistes en ecologia marina—els doctors Jorge Terrados, Fiona Tomas i Gema Hernán— hem presentat conjuntament les nostres aportacions al tràmit de consulta prèvia del futur Pla d’Acció per a la Conservació de les Zones Marines Somes impulsat pel Govern de les Illes Balears.
La proposta, elaborada de manera conjunta per les entitats i els experts, planteja un full de ruta fins al 2040 amb mesures concretes per millorar el coneixement, la gestió i la restauració d’aquests ecosistemes costaners, considerats punts calents de biodiversitat i essencials per a la reproducció i el creixement de nombroses espècies marines, moltes d’elles d’interès pesquer.
Les zones marines somes són àrees amb aigües poc profundes que acullen hàbitats tan valuosos com les praderies de posidònia, les praderies de Cymodocea nodosa, els boscos d’algues o els esculls, però es troben sotmeses a una elevada pressió derivada de l’activitat humana, com ara la contaminació, la degradació dels hàbitats, els fondejos, la navegació, les alteracions de la qualitat de l’aigua o els efectes del canvi climàtic.
Malgrat que moltes d’aquestes zones ja disposen d’alguna figura de protecció, els promotors de la proposta consideren que encara manca una estratègia específica, coordinada i basada en el coneixement científic que permeti garantir-ne la conservació a llarg termini.
Vuit línies d’acció
El document presentat proposa estructurar el futur pla en vuit grans àmbits d’actuació:
Coordinació i governança científica
Elaboració d’un estudi base de totes les zones marines somes
Seguiment científic continu dels hàbitats, espècies i pressions
Control sistemàtic de la qualitat de les aigües
Participació activa dels sectors implicats
Reducció de les principals pressions sobre aquests ecosistemes
Actuacions de restauració ecològica quan siguin necessàries
Compromís estable de finançament fins, com a mínim, l’any 2040.
Entre les mesures més destacades hi ha la creació d’una xarxa coordinada de seguiment científic, el desenvolupament d’una plataforma oberta de dades, l’establiment de llindars ecològics que activin mesures de gestió, la millora de les infraestructures de sanejament, la regulació dels usos nàutics i pesquers, així com la restauració activa d’hàbitats degradats una vegada s’hagin suprimit les pressions que els afecten.
La proposta també defensa que el Pla garanteixi un finançament suficient i estable, amb l’objectiu d’assegurar almenys el 50 % dels recursos necessaris abans de 2030 i consolidar una estratègia econòmica fins al 2040.
Basada en el coneixement científic
El document es basa en les conclusions de les I Jornades per a la conservació de la biodiversitat marina que varen tenir lloc a Palma el 7 de novemebre de 2024, on varen participar científics especialitzats en la conservació marina vinculats a centres de recerca de referència. Una de les jornades va estar dedicada específicament a la conservació de les badies i zones marines somes de les Illes Balears, i va servir per posar en comú el coneixement acumulat durant anys sobre el funcionament i l’estat de conservació d’aquests hàbitats imprescindibles per a la biodiversitat.
Els signants consideren que el futur Pla representa una oportunitat per dotar les Illes Balears d’una estratègia pionera de conservació marina basada en la millor evidència científica disponible i en la col·laboració entre administracions, comunitat científica, entitats socials i sectors vinculats al mar.


- El presidente Galmés reclama a Pedro Sánchez medidas urgentes en la próxima reunión de alto nivel entre España y Argelia para frenar la crisis migratoria, Mallorca está colapsada
- Los instaladores técnicos de PIMEM piden al Govern una planificación a medio y a largo plazo para acondicionar todos los centros educativos públicos de las islas
- I Jornada El futur de l'Olivar a les Illes Balears
- Jaume Mut: “El PP de Manacor denuncia que Oliver prefiere pagar horas extra a los policías municipales con el dinero de los manacorines antes que pedir refuerzos al Govern de Marga Prohens”
- El Hospital de Manacor sigue con el traslado progresivo de las consultas externas al edificio ambulatorio nuevo. Los pacientes con cita deben consultar el tique de la máquina para confirmar el edificio
- Los agentes de la Policía Local de Manacor cobrarán las horas extras en la bolsa del acuerdo regulador a 34 euros y la nocturna a 43 €. Los oficiales a 41 € y las del turno de noche a 51 €
- El Govern finaliza las excavaciones del V Plan de Fosas en Son Servera, localizados al menos dos enterramientos compatibles con hombres fallecidos durante los enfrentamientos
- Laura Cortés Pachón nombrada Jueza de Paz Sustituta de Felanitx y Jaume Dam Castillo en Petra. Se nombra también de esta misma localidad a Guillem Bauzá Font como Juez Titular
- L'Ajuntament d'Inca i el Centre de Formació han celebrat un acte de cloenda per posar punt final als projectes mixts de formació i ocupació Fusta, Repunta i Fit, un total de 42 persones han participat
- Viatge cultural dels Amics del Museu de Mallorca a Menorca, entre ells Can Saura i el de la Fundació Torre-Saura, els dos de Ciutadella, Maó i el Centre d’Art Hauser & Wirth, a l’Illa del Rei












































